‘Bjørnetjenesten’ som er økonomisk, godt for miljøet, infrastruktur og meg selv

Malini Gaare Bjørnestad skrev for litt over en måned siden i KK et innlegg hvor hun argumenterte for at det å sykle en el-sykkel var å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Og jeg må dermed konkludere med at hun enten har feil definisjon på hva en bjørnetjeneste er for noe, eller så har hun misforstått hva en el-sykkel er for noe. For hvordan hun kan argumentere at noe som er miljøbesparelig, hjelper infrastrukturen og veinettet, som sparer pengene til syklisten og samfunn og som gir syklisten frisk luft og trim som en bjørnetjeneste forstår jeg ikke helt.  

Min bakgrunn: Jeg har siden jeg kjøpte el-sykkel i oktober være blodfan. El-sykkel er den NEST-BESTE investeringen jeg noen gang har gjort, bare slått av leiligheten, leiligheten kan jeg selge til en fortjeneste. Men må ikke glemme at hadde det ikke vært for el-sykkelen, så hadde jeg mest sannsynligvis ikke hatt leiligheten. Fordi jeg kjøpte meg el-sykkel, så har jeg kunne kvittet meg med bilen og dermed sparer jeg mellom 30 000 – 50 000 kr i året. (Basert på tallene de 6 årene jeg hadde bil). 

Malini beskriver i innlegget sitt hvordan hun var lei av fulle busser og skulle begynne et nytt og bedre liv med å sykle til jobben. Turen tar henne 14 min, og på vei har hun en seig og tung bakke som hun må opp. Irritasjonen er at hun blir forbisyklet av el-syklene som ser ut som om de er på søndagstur midt i den tungeste biten av bakken, hvor hun puster og peser for å komme seg opp. Hun sier at når man sykler opp en tung bakke, så skal man slite for det. Man skal ikke se ut som om man er på søndagstur i Tour de France-verdig kleskolleksjon. Hun er også veldig fornøyd med at hun får støtte av DinSide som sier følgende: 

Er elsykkelen et produkt som har livets rett, eller er det bare en forbigående trend for bedagelig anlagte syklister med penger til overs?

Hun aksepterer at de som sykler el-sykkel kanskje er folk som ikke hadde syklet, om de hadde hatt vanlig sykkel og at det er bedre med noe enn ingenting. Men det er her hun snakker om bjørnetjenesten. For er det ikke bedre å bare kaste seg ut i det og komme i form med vanlig sykkel?

Ut i fra dette må jeg bare konkludere med at Malini og Tore Neset fra Dinside som hun henter sitater fra, har egentlig bommet helt på poenget. For mens de snakker om trening, så snakker el-syklistene om transport. 

Malini og Tore virker begge som om de ser på sykling med el-sykkel, som om det er en treningsform. Det er ikke det. Jeg er helt enig. MEN (og dette er viktig): Jeg og de fleste jeg kjenner som har el-sykkel, sykler ikke for å trene. Skal man virkelig se kritisk på det, så er ikke sykling den mest effektive treningsformen uansett, og Malini som kun bruker 14 min til jobb med sykkel, kunne jo fått enda mer ut av treningen med å jogge til jobb. 

Jeg vil nå gjerne stille deg noen spørsmål Malini (om du noen gang leser dette, og de er ganske ledene). Har du noen gang lurt på hvor ofte en som sykler el-sykkel, sykler til jobb? Har du tenkt at de kanskje begynner med en gang frosten forsvinner om våren, og sykler helt til frosten og snøen kommer tilbake igjen? Har du vurdert at de kanskje sykler hver eneste dag? 

Har du også kanskje tenkt over hvor langt de sykler? At de kanskje bruker 40 min til jobb, i stedet for 14 min? Og at de på ettermiddagen skal sykle 40 minutter hjem igjen også? Har du tenkt på at et sykkelsete på en el-sykkel etter 40 min er like ukomfortabel, som sykkelsetet til en vanlig sykkel? 

Viste du at selv om man sykler på el-sykkel, så blir man allikevel våt når det regner? El-sykkelen holder nemlig ikke borte regnet eller vinden, til og med haglet kjenner man. Og at en som bruker el-sykkel hver dag, ønsker å spare de vanlige klærne sine, og i stede for å ha vondt i rompa, våte klær, og utslite bukser, kjøper seg sykkelklær, som faktisk er tilpasset bevegelsene man gjør på en sykkel? 

Har du vurdert hvor er SINNSYKT lønnsomt å ha el-sykkel i stedet for bil? Siden du siterte DinSide som lurte på om el-sykkelen var en trend for syklister med penger til overs? For jeg kan vise deg tallene på hvordan jeg nå, på et halvt år, inkludert tre måneder med buss, har spart opp det beløpet jeg brukte for å kjøpe el-sykkelen min. Heretter går jeg bare i pluss. Og jeg minner deg på at jeg har mellom 2011-2016 brukt mellom 30 000 – 50 000 kr på å ha bil.

Og igjen, tror du virkelig de som sykler el-sykkel gjør det for treningens skyld? At de ikke gjør det for å spare miljløet, for å spare penger, for å få frisk luft og bevegelse i kroppen? At de ikke sykler for å ikke være avhengig av kollektiv transport, eller å måtte finne en parkeringsplass? Jeg må igjen spørre deg om du virkelig sykler til jobb for treningens skyld? For i så fall gjør du deg dessverre en bjørnetjeneste, tross den tunge bakken hvor du puster og peser så mye. For 14 min x 2 (og jeg antar at du renner ned den tunge bakken når du skal hjem igjen, men jeg lar det enda stå 14 min hjem) er ikke den beste treningsformen. For det første så er det sykkel, og for det andre så er ikke 14 min så veldig lenge.

Kom heller til Sandnes du, og bli med å sykle de 28 km jeg sykler hver dag, med mot- og medvind inn til Stavanger. Bli med en dag det blåser mellom 8-12 s/m, og vis meg hvordan du er motivert til å sykle fem dager i uka, etter hverandre. Det er 140 km i uka det, til Nordjærens vær og vind. Da kan jeg gå med på at du trener med å sykle til jobb. 

#Økonomi #KK #MaliniGaareBjørnestad #elsykkel #sykkel #trening #miljø #infrastruktur #trafikk #bjørnetjeneste #klær #dinside #ToreNeset #meninger #blogg.no #bloggmag.no #fritid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg