Business Boutique: A womans guide to making money, doing what she loves

 Boken: Business Boutique

 Slagord: ‘A womans guide for making money, doing what she loves’, eller på norsk ‘En kvinnes guide for å tjene penger, med å gjøre det hun elsker’ 

 Forfatter: Christy Wright, profesjonell rådgiver, forfatter og foredragsholder. Jobber for Ramsey Solutions

 Utgitt: April i år (2017)

 Format: Jeg hørte på lydboken, men den kan også bestilles som kindle eller fysisk bok. Trykk på bildet for gå til Amazon sine sider. 

 Skrevet for: Kvinner som ønsker å starte for seg selv, i småskala til å begynne med. Det er en oppskrift på hvordan man lager en forretningsplan, med inspirasjon på siden. Ofte rettet mot hjemmeværende mødre som ønsker å jobbe noen ekstra timer for å hjelpe med familiens økonomi, men også andre som ønsker en større skala bedrift kan ha nytte av dette. Noen har allerede startet, andre bare drømmer. Jeg selv, er i drømmestadiet

 Dom: Første del er kjempe bra, siste del er ikke aktuell for meg akkurat nå (er enda i drømmestadiet), og derfor ikke like interessant for min del. 

Favorittbit: Boken er en slags arbeidsbok, steg for steg, med oppgaver for nesten hver kapittel. Man kan gå på hjemmesiden til Christy Wright for å laste ned arbeidsark

 Favoritt sitater: “Excuses are lies presentet as truths” “Unnskyldninger er løgner som fremstiller seg som sannheter” 

 “Success is liking who you are, liking what you do AND liking how you do it” ‘Suksess er å like hvem du er, like hva du gjør og like hvordan du gjør det.’

“You don’t have to be great to start, but you have to start to be great” ‘Du må ikke være fantastisk for å begynne, men du må begynne for å kunne bli fantastisk’

Boken begynner veldig bra. Forfatteren forklare hvorfor hun begynte å jobbe med det hun gjør, med utgangspunkt i sin egen barndom og å være vitne og hjelper for moren som har av nødvendighet bygget opp et veldrevent bakeri. Man begynner å forstå hvorfor hun er så inspirert til å gjøre dette. Samtidig forteller forfatteren hvordan man kan bruke boken til å utarbeide seg sin egen plan til å starte en egen bedrift. Målet er å finne ut hvordan man kan tjene penger med å gjøre det vi elsker å gjøre. 

Det trenger det ikke å være noe vi elsker heller, men det må være noe vi syns er veldig viktig at vi gjør. Det er noe vi ser må gjøres og vi vet at vi kan gjøre en fantastisk jobb med det. Det må være noe som inspirerer deg til å jobbe videre. Selvfølgelig vil det være deler av bedriften som vi ikke liker å gjøre, men boken har forskjellige tips til alt det måtte være, om det er økonomi, markedsføring, forretningsplan eller noe annet.  

Andre gang jeg lyttet igjennom boken lastet jeg også ned arbeidsarket som man finner på hjemmesiden til forfatteren, og dette gjorde gjennomgangen MYE mer konkret. Nå kunne jeg skrive ned min “Hvorfor”, min årsak til å i det hele tatt begynne, meningen med å gjøre det jeg ønsker å gjøre (eller du allerede gjør).

Med forfatterens bakgrunn som datter av en baker, så beskriver hun en bedrift som en kake med fire etasjer. Sånn som de fancye bryllupskakene vet dere. Den nederste kaken må være størst og solid for å holde de tre andre etasjene. På samme måte må andre etasje med kake være større og mer solid enn de to over, men ikke enn den nedenfor. Derfor skriver farfatteren, er det viktig å begynne med et godt grunnlag for bedriften din, og det er i denne delen av boka jeg trives best i, jeg som ikke har en gjennomtenkt plan enda. 

Man trenger ikke å vite hvilken bedrift du ønsker å starte engang, før du leser boka. Det er der jeg er som nevnt. Så neste steg er å finne inspirasjon til bedriften din. Dette må man gjøre, dersom man vet eller ikke vet hvilken bedrift man vil ha. Inspirasjon trenger man uansett. ut hva man elsker å gjøre. Jeg har alltid vært i den troen at å elske er et nesten hellig begrep som bare gjelder for den man velger som partner i livet. Jeg vil jeg fortsette med ‘liker’ og da i forbindelse med ‘liker VELDIG godt’ 

Still deg selv spørsmålet, Hva har du alltid likt veldig godt å gjøre? Skriv ned alt du kan huske. For eksempel: Jeg har alltid likt å gå tur på fjellet- eller Jeg har alltid likt å tegne. Jeg har alltid likt…. Skriv ned så mange som du kommer på. Gir det deg noen ideer? 

Så skal du finne ut hva som er din fortelling. Dette hjelper med din “hvorfor”. Det er ikke snakk om å skrive ned hele din livshistorie, men tenk tilbake å finne den inspirasjonen du har i deg. Tenk på når du var gladest, følte deg sikrest, hadde mest energi. Hva gjorde du da? Forfatterens historie er basert på å vokse opp i kakebutikken til moren, min historie for denne bloggen er hvordan jeg i 20-årene følte meg usikker, umotivert og uten mål i studiene, yrke og økonomi. 

Forfatteren går igjennom hvilke feller og hva vi må passe oss for, egentlig bare i bedriften men mye er viktig i livet generelt. Hun forteller og snakker om frykt og fokus på sannheten. Jeg liker hvordan hun håndterer frykten “Jeg er ikke god nok.” Sannheten til den løgnen er “Du trenger ikke være BEST for å ha en verdi”. 

Forretningsplanen:

Som jeg har nevnt, så ser forfatteren for seg en bedrift som en fire-etasjer kake. Første etasje handler om din hvorfor, din drøm, din visjon, din ‘eksistenserklæring’ elle formålsparagraf. Ordet på engelsk er mission statement, men jeg liker ikke helt de norske oversettelsene… Uansett, det siste du må ha i den første etasjen på kaken er dine mål. 

Etasje to i kaken handler om å spesifisere den til deg selv. Hva er dine styrker og svakheter. Hvilken verdier har du som du ønsker å videreføre i bedriften din. Hvor mye penger har du tenkt å investere? Og hvor mye tid har du? Hvordan kan du få tid til bedriften i hverdagen din (planlegg) og hvilken plass har du for å jobbe. 

Etasje tre handler om selve driften. Hvilken produkt eller tjeneste tilbyr du? Leier du lokaler, hvor i så fall? Hvordan skal logistikken fungere? Hvordan bestiller folk varen/tjenesten av deg? Hvordan leverer du varen/tjenesten? Hvilken platform skal du jobbe i? Er du en internett bedrift og bruker sosiale medier til å komme deg ut på? Hvordan skal du ta betalt? Hvordan skal du holde dokumentasjonen god nok til regnskapsfører. Andre ting i nivå tre er å ha oversikt over konkurrentene, hva gjør de som fungerer bra, hva gjør de som du ikke ønsker å gjøre. Jeg finne ikke en god oversettelse på Policy, men her må du på forhånd ha tenkt over hvilken spilleregler gjelder for deg. Når skal du jobbe, hvordan skal folk betale, hvis de klager på et produkt, hvordan og når skal du betale tilbake? Du må også tenke igjennom hvordan du vil svare dersom noen spør deg om for eksempel oppskriften til det du selger, eller om du kan gjøre det gratis for de/uten profitt eller om du kan senke prisene. Hva skal du gjøre dersom du ikke ønsker en vanskelig kunde? Det kan være lurt å tenke igjennom akkurat hva du skal svare ved slike tilfeller, så når det skjer slipper du å bli paff og si ja til ting du ikke ønsker. Den siste tingen du må tenke på i nivå 3 er hvordan du skal prise dine varer/tjenester. Dette er et eget kapittel, så mange gode tips her. 

Etasje fire handler om hvordan du får deg selv ut i markede. Du må tenke på hva som er unikt med deg (inspirasjon i din hvorfor?) Hvordan er din branding, hvem jobber du for? Hvem er kunden din? Du vil ikke kunne brukes av ALLE, men er det unge? Gamle? Kvinner? Menn? Se for deg den perfekte kunden din, og spesifiser markedsføringen spesielt til denne personen. Hvordan skal du markedsføre deg selv? Her henter du frem din Hvorfor igjen. Hvor skal det stå? Hvordan skal du markedsføre denne fortellingen. Hvordan kan du gi til kunden din? For hver ting du BER kunden din om, gi to ting til dem. Helt til slutt må du finne din “Elevator Pitch”. Her er det snakk om å summere opp hva du gjør i tre setninger eller mindre. Du skal kunne selge deg selv til noen andre i den tiden heisen dere er på tar.   

Forfatteren har bakgrunn i markedsføring og for henne er markedsføring det kjekkeste. For min del likte jeg de to første etasjene best. Men dette kan ha noe med hvor jeg er i min plan, altså at jeg enda leter etter hva jeg ønsker å gjøre. Hvordan skal jeg bestemme hvordan jeg skal markedsføre en ting jeg ikke vet noe om enda? Hvordan kan jeg prissette noe jeg ikke vet hva er enda? Dere skjønner. Så dersom du har en spesifikk ide om hva du ønsker å gjøre, så kan det godt hende at du syns de to siste etasjene er mest hjelpsom og mest interessant. Det kan godt hende. 

Alt i alt syns jeg boken er verdt å lese. Feministen i meg protesterer litt mot at det er så mange “Jobb litt ekstra mens du er hjemme med barna” situasjoner og referanser, men samtidig drar forfatteren frem flere hjemmeværende mødre som begynte med en liten ekstra jobb,og som nå har gjort det om til en familiebedrift og har ansett både mann og barn/søsken. Det ligger jo også litt på meg. Boken er skrevet til kvinner i USA, og for mange her er enda idealen at MOR skal være hjemme med barna. Det at jeg skal sitte i Norge og føle meg småfornærmet fordi jeg kan føle at jeg ‘blir snakket ned til’, er helt på meg fordi JEG er ikke den ideelle kunden til forfatter. For å ta det til det ekstreme, jeg kan ikke gå inn i Dressmann og bli fornærmet fordi de ikke har en kjole jeg kan kjøpe… 

En siste ting. I mitt hode kan jeg ikke skjønne hvordan noen IKKE kan ønske å starte noe selv, men er det bare meg? Drømmer du om å gjøre “noe” selv, eller kunne du ikke TENKTE deg å ha en egen bedrift?

#Bokrapport #ChristyWright #Starteselv #selvhjelpsbok #forretningsplan #økonomi #markedsføring #marked #forkvinner #drømmen #drømmejobb #kvinner #hvorfor #Dinfortelling #Fortelling

6 kommentarer
    1. Hei:-) Var det en bok du tenkte var realistisk på den måten at du så for deg at hvis du fulgte opplegget til boken ville du lykkes?

    2. JB: Jeg ville i hvert fall ha et klarere bilde av hva jeg ønsker å oppnå med bedriften. Klarhet i mål, begrensninger, prising, etc vil gjøre det lettere å markedsføre og forklare andre hva jeg gjør, og dette er jo absolutt positivt. Selv om det er forskjeller mellom det norske og det amerikanske markede, er det ikke så stor forskjell.
      Det er noen regler om skatt og slikt som ikke er aktuelt for oss her i Norge, men jeg ble overrasket over hvor liten plass det tok. På økonomisiden anbefalte forfatter å få noen profesjonelle til å hjelpe. I USA har man jo i flere år kunne hatt regnskapsførere som ordner med ens personlige skatter også.
      Forfatteren representerer også en kristen organisasjon som er i mot lån og gjeld, så der er litt Gud-snakk inni, “God given gifts”, men jeg endrer bare dette i mitt hode til naturlig evne, så passer det inn i mitt religiøse syn. Når det kommer til lån og gjeld biten, så tror jeg absolutt de er inne på noe når man er helt i startfasen. Selvfølgelig må man kanskje investere i noen småting, men mye kan man finne andre løsninger for. Det er så dumt om man det første året har tatt opp unødvendige lån som må betales tilbake før man kan gå i pluss. Da jobber man jo kanskje et helt år uten å sitte igjen med noe.
      Alt i alt har jeg mange ideer i hodet, og med boken (OG arbeidsheftet) klarte jeg å gjøre flere mer konkret. Dersom du ikke ønsker å kjøpe boken med en gang, kan du jo laste ned arbeidsheftet som er ‘gratis’ (regner med du kan oppgi at du kjøpte boken hos Amazon, pass på at du tar en dato etter 19 april som var datoen den kom ut). Boken vil jo forklare stegene i arbeidshefte bedre enn det som står i heftet, men du vil kanskje få en bedre ide om hva det handler om.
      Link til heftet finner du også i innlegget.

    3. Å ha klarhet i hva som er målet, er første steg og et viktig steg. Da er det enklere å ta det derfra:-) Har fått ett par forespørsler som hundepasser men måtte avslå. Men det er fint å vite at folk velger meg og heimen min:-)

    4. JB: Så gøy! Du får tenke nøye igjennom hvordan logistikken skal fungere, turområder og hva du kan tilby spesielt! Så spennende å prøve, bare sånn i det smått først!

      Heier på deg om det er dette eller om du får en annen ide!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg