5 tips før du laget budsjettet ditt

BUDGET PLANNING
Licensed from: onephoto / yayimages.com

God torsdag!

I går skrev jeg om 5 grunne til at budsjettet ditt kanskje ikke fungerer. Så jeg tenkte jeg skulle gi dere 5 tips når du skal lage ditt første budsjett. 

1. Gjør litt research, og baser budsjettet på det du faktisk bruker.

Gå inn på nettbanken din, skriv ut kontoutskriften for forrige måned (dersom du vil være nøye gå flere måneder tilbake i tid) og marker de ulike utgiftene du hadde. Del de først inn i faste utgifter og varierende utgifter.

Faste utgifter er utgifter som du vet kommer hver måned og beløpet er fastsatt. Leie, strøm, forsikring, mobil, m.fl. Skriv disse opp på et ark.

Varierende utgifter er utgifter du har delvis mulighet å kontrollere. Mat, lommepenger, bensin/diesel, underholdning, m.fl. Sorter utgiftene til de kategoriene (heller færre enn flere) og skriv disse opp på samme arket.   

Du kan runde tallene opp (eller ned om du må) for å gjøre det lettere å jobb med, men når du trekker dette fra inntekten din, (med mindre du er i minus) la dette være budsjettet ditt for måneden. Fokuser heller på å føre opp alle kjøp i stedet for å kutte ned på forbruket ditt. 

2. Ha en oversikt over de kostnadene som er spesielt for denne måneden

Dette er noe jeg absolutt bør bli bedre på. Etterhvert som du kommer på spesielle utgifter for neste måned, skriv de ned. Når det er på tide å lage neste måneds budsjett har du allerede en liste over ting du vet du må ta hensyn til. Dersom du vet om en spesiell stor utgift som kommer om noen måneder, så er det ingenting i veien av du sparer opp deler av summen i månedene før. 

3. Forvent at ting skjærer seg

Ingen klarer å lage et helt perfekt budsjett. Da må de være klarsynt. Spesielt de tre første månedene, mens man venner seg til budsjetteringen, må man forvente at det er vanskelig å finne rett nivå. Hold ut, selv når en kategori har et overforbruk. Finn ut hvilken kategori du ikke trenger å bruke mer penger på, og hent penger fra denne. 

4. Ha heller færre kategorier enn mer detaljert i begynnelsen.

Når du setter opp kategoriene du ønsker å ha i budsjettet ditt må de logisk høre sammen (Leie og strøm for eksempel), men det må også være lett å skille de fra hverandre. Jeg syns for eksempel ikke det å skille mat og snacks er fornuftig. Da må man enten dele opp kvitteringer når man har kjøpt noe, eller betale det hver for seg. Dette blir unødvendig mye arbeid for min del. I begynnelsen, ha større og færre kategorier og etterhvert kan du gå mer i detaljene når du ser behovet. Her vil folk også ha forskjellige behov. Noen må ha flere detaljer enn andre, og  er du en av de detaljorienterte menneskene, så finner du raskt ut at du ønsker å være litt mer spesifikk med kategoriene dine. 

5. Budsjetter ALLE Kronene, slik at budsjettet ditt går i null på papir. Ønsker du fleksibilitet for å korrigere feil, sett heller inntekten din litt lavere. 

Da har du mentalt brukt opp alle pengene dine, og det som kommer over, vil kunne brukes til å korrigere budsjettet der det måtte bli feil. MEN pass på at du ikke regner med de ekstra kronene, mentalt. “Jeg kan jo gå over, for jeg har 1000 kr” Går du over med 200 kr på flere poster, fordi du “har pengene”, så er du plutselig i minus. Anbefaler også at du lager en prioriteringsliste for å forhåndsbestemme hva overskuddet skal gå til. Da vil det ikke friste så mye å kjøpe det nyeste Pondus-bladet. 

*************

Jeg vet det finnes flere tips, men jeg håper at med feilene (som også henger sammen med disse) vil gi en god pekepinne dersom du ønsker å sette opp et eget budsjett. 

Har jeg glemt noe kjempe viktig?!? Skriv det nedenfor! Har du noen spørsmål? Skriv det nedenfor! 😀 

#økonomi #budsjett #voksentips #penger #tips 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg