Fellesskapets forpliktelser, på arbeidsplassen

Som medlem av samfunnet vårt, har vi alle en forpliktelse til å bidra for at fellesskapet skal utvikles og fungere slik vi ønsker det. Dette er noe jeg lever etter og som er årsaken til at jeg er så aktiv i Røde Kors. Men tankene ble litt mer… både fokusert og utvidet, etter jeg hørte på dette innslaget fra Dave Ramsey. Egentlig handler det om folks synspunkter på hvorfor folk er fattige, men det var også innom hvordan man velger å presentere informasjonen, hvordan man respekterer folk med andre synspunkter enn deg selv, og hvordan man aktiv tar del i samfunnet. Det er nesten 40 minutter, men det er 40 minutter som gir meg ideer til å skrive tre blogginnlegg. Det er ikke å stikke under en stol at Dave Ramsey er en Republikaner deluxs, som ikke har noe i mot å si sine synspunkter på skatter, sosialisme og rett til å bære våpen. Selv deler jeg ikke disse synspunktene, men det betyr ikke at hans økonomiske program ikke fungerer eller er motivernede. 

Zs8x9t7Zc9E

Etter å ha hørt igjennom hele innslaget, hadde jeg så mange ideer og synspunkter jeg igjen bestemte meg for å ha en tema uke. Denne uken blir temaet Fellesskapet.

Jeg håper ingen av dere har opplevd dette her, men jeg er realistisk nok og antar at dere alle har opplevet det på ett eller annet tidspunkt. Baksnakking og hvordan det ødelegger for miljøet på arbeidsplassen eller skolen. 
Flere plasser har jeg opplevd dette, og i et av tilfellene har jeg vært uvillig til å jobbe videre på avdelingen pga baksnakkingen som foregikk der. Når folk forteller andre om sine irritasjoner, har det så lett for å spre seg. Som How I met Your mother demonstrerer så godt her: (kun 4 min)

wbmW_Z1oPJw
I How I met Your mother, så er heldigvis karakterene glad i hverandre og er venner. Men på jobben er man bare sammen i arbeidstiden, så man får liten mulighet til å bli kjent med folk utover det profesjonelle. Ting man eventuelt kan like om hverandre blir ikke synlig, mens irritasjonen kan øke til det stadiet at man ikke kan jobbe sammen lengre. 
 
Når man da velger å ta dette opp med ANDRE kollegaer, i stedet for 1. den man har et problem med, 2. sin egen sjef eller 3. sjefen til vedkommende, baksnakker man. Man øker arbeidsplassen negative oppfatning for en tredje person, som kan ha en helt annen opplevelse av hva som har skjedd. 
 
Det stedet der jeg ikke ville jobbe lengre, var et godt eksempel på dette. Kollega A hadde en konflikt med kollega B. Det virket som om den var gjensidig, men ettersom Kollega B aldri sa noe til meg (som vedkommende heller ikke skulle gjøre), så kan jeg ikke si det med sikkerhet. Kollega A som begynte å fortelle meg om dette, spurte meg om min oppfatning av Kollega B. Jeg sa som sant var, at kollega B ikke var den letteste å komme innpå, men alle er forskjellig. Det kan være lett å fremstå som arrogant, dersom man ikke er komfortabel med å snakke med andre. Noen minutter senere kom Kollega C inn, og Kollega A kunne informere Kollega C, ganske opprørt, om at jeg også var HELT enig i Kollega As oppfatning. Jeg protesterte med en gang, og jeg lærte noe. Jeg kom ikke til å stole på denne kollegaen noe særlig. 
 
Det hele toppet seg når Kollega D, som jobbet i en helt annen avdeling, kom springende inn ca en måned senere. Kollega B, som var så ‘fæl’ hadde sendt han en mail, og da skrev Kollega B dette og dette, og Kollega B hadde tydeligvis et problem, og at det at Kollega B kunne si dette til andre var helt utrolig! Jeg hadde ikke sagt noe siden sist, men da satte jeg foten ned. Jeg informerte begge om at dette ikke var greit, og de som 30 og 40 åringer burde absolutt skjønne hvor ødeleggende dette var for miljøet vårt. Etter dette visket de rundt meg, men de sa lite mens jeg var i nærheten.  
 
Det var allikevel ikke her jeg lærte min aller største lekse. For som de fleste av oss, viste jeg at man ikke skal baksnakke andre. Den største leksa jeg lærte er jeg ikke særlig stolt over. En person som var innom bedriften regelmessig, sa noe i forbifarten om at hen hadde lagt merke til at det var mye ryktespredning på jobben min. Dere aner ikke hvor lettet jeg ble av denne kommentaren. Det var som en stein hadde rullet av hjertet mitt, og det kunne slå skikkelig igjen. Jeg sa meg raskt enig, og vi begynte å viske om hvor ødeleggende det hele var, vårt inntrykk om personene det gjaldt, og hvordan det kunne ha seg at sjefene ikke satte foten ned. 
 
Ser dere hva som skjedde? Ikke helt? Jeg hadde heller ikke helt lært leksen.
 
Det var så deilig å få forståelse, at jeg gikk hjem og fortalte det til foreldrene mine. Jeg forklarte at dette var årsaken til at jeg hadde lyst til å finne en annen jobb. Så fortalte jeg det til vennene mine, om disse kollegaene mine som bare baksnakket hverandre. Så nevnte jeg det til noen jeg var med på frivillig arbeid med. Og det var da jeg stoppet opp. Først da skjønte jeg hva jeg hadde gjort selv. Og hvor lett det var å falle inn i fellen. En person uttrykte enighet med meg, og plutselig hadde jeg fortalt 15 stk om enkelt personer på jobben min. 
 
Alle sammen ønsker å ha et arbeidssted med godt miljø. God miljø er et av hovedattraksjonene til jobber, for folk flest sier at de kan gjøre ganske kjedelige oppgaver så lenge miljøet er bra. Men for å få et godt miljø, et godt samarbeid, må vi alle sammen bidra. Vi må ta aktive valg som hjelper, ikke ødelegger miljøet. Og vi må gjøre det daglig. For en slip-up kan ødelegge så mye. Kollega A fortsatte jeg å være vennlig med, når hen begynte å snakke til meg vanlig igjen, fortsatte vi som før. Men det hang alltid i bakhodet at dersom jeg sa eller gjorde noe hen ikke var enig i, så ville hele arbeidsplassen høre om hvor inkompetent jeg var. Det gjør det ikke lett å ha et skikkelig vennskap da. 
 
Apropos Dave Ramsey som er helt øverst her. Han har en policy i sin bedrift. Dersom noen baksnakker en annen person, får den en advarsel. Fortsetter de å sladre, så får de sparken. Ganske interessant løsning, ikke sant? 

#jobb #miljø #baksnakking #godtmijø #dårligmiljø #lærdom #samfunn

 

4 kommentarer
    1. En interessant løsning.
      For min egen del hender det at jeg snakker før jeg rekker å tenke, så det kunne jo falt uheldig ut enkelte ganger. Har vært borti samme utfordring som du, og jeg tenker at en viktig ting da kan være å jobbe hardt for ikke å spre det mer (hvis du “må” få det ut, skriv det ned et sted hvor aldri noen kommer til å lese det…)
      Har også en stund lurt på om du kjente til Dave Ramsey, så nå har jeg fått svar 🙂

    2. Kjersti: Kom ganske tilfeldig overfor han, en av de første lydbokene jeg kjøpte heter Quitter: Closing the gap between your day job and dream job, av Jon Acuff. Han nevnte at han nyligen hadde fått drømmejobben sin, å jobbe for Dave Ramsey. Leste litt om han da, men jeg var ikke klar til å skjønne hva det gjaldt for noe.
      Så, 6 måneder senere, begynte jeg å se på noen Personlig økonomi Youtubere som også snakket om Dave Ramsey, og da fulgte jeg litt mer med. Nå er jeg nesten overbevist, på økonomi-siden. Skjønner opplegget, men mener vi for det første er i et annet land, og for det andra så er jeg ganske sikker på at dette funker fint når man har flere ulike lån, ikke bare Studie og boliglån.

    3. Nok en bok å sette på listen over bøker jeg ønsker å lese 🙂
      Hvilke personlig økonomi Youtubere ser du på?
      Jeg følger noen, men de er fra USA og Canada, så det blir som du sier litt annerledes – spesielt skatt, kreditt og lån føler jeg. Skulle gjerne funnet noen fra Norge som snakker om forholdene her…

    4. Kjersti: Har ikke funnet noen lokale. Hadde jeg kunne redigere så skulle jeg ha prøvd. 😀

      Budget Girl, Dollar dude, Our life… on a budget, Lindsey’s Frugal Life, Lydia Senn, Ohcommatim (er ganske ny, og navnet hans er så passende. Oh, Tim!) 🙂 Gazell in tents er også tilbake, delvis, etter en lang pause etter de fikk baby for 6 måneder siden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg