Everydollar: Gratis budsjetteringsprogram

Det handler om å jobbe seg frem til å ha flere valgmuligheter i livet og ikke være så bundet til å ha en viss nivå på inntekt hele tiden. 

Jeg budsjetterte i Excel til å begynne med og jeg er helt ærlig en excel nerd, men det var utfordrende å holde kontroll på synkekontoene mine. Synkekontoer er det navnet jeg nå kaller middeltidige sparekontoer, for spesifikke ting jeg vet kommer. Når jeg da hørte om Dave Ramseys budsjetteringsprogram, som er gratis så fant jeg ut at jeg skulle prøve. Og jeg er veldig fornøyd. Det er selvfølgelig ting som kunne vært bedre, det kunne godt vært tre kolonner, i stedet for to, for å vise planlagt, reelt og gjenværende/brukt beløp, men sånn er det nå ikke. I USA og Canada har de dessuten en app for denne, sånn at du kan legge inn et kjøp med en gang, men det går ikke i Norge. Jeg syns allikevel den er lettere å jobbe med enn ett excel ark. (Nei, dette er ikke sponset)

Trykk på “Sign up (it’s free)” for å begynne. Du kan forresten trykke på bildet for å komme dit, eller du kan gå på www.everydollar.com

Det er bare to land å velge imellom, USA eller Canada, og vi velger da Canada. Jeg har spurt. 

Jeg mottar en mail og verifiserer adressen. 

På tide å starte mitt første budsjett! (Ikke gjør som meg, jeg laget budsjettet for september ca 27. august, og glemte å sjekke hvilken måned jeg registrerte dette for. Og det var for august! Synkekontoene mine ble helt feil, det var dette som gjorde at jeg oppdaget feilen. 

Mange av postene er forhåndsinnstilt, men du kan endre navn på de fleste og du kan legge til nye poster. Da trykker du bare på + tegnet som er i bunnen av boksen: “+ Add [Income]”. Det vil stå noe annet når vi kommer ned til utgiftene. 

Fyll inn hvilken inntekt du forventer i denne måneden.  

Emergency fund er et av de postene man ikke kan endre navnet på og denne kategorien er allerede gjort om til et ‘fund’. En ‘fund’ en synkekonto eller sparekonto, og beløpet om står igjen på denne posten vil bli videreført til neste måned. Det gjør den ikke på vanlige poster. Du setter opp et sparemål for fundet, og siden dette er et eksempel på et budsjett for en student, har jeg satt målet på 5000 kr for nå. I løpet av de neste to semestrene, så ville jeg jobbet med å få det opp til 10 000 kr. 

Du kan selv velge å gjøre en post til et ‘fund’ men husk det er en permanent ting. Skulle du ønske å reversere det, må du lage en ny kategori som du erstatter med den gamle.

Tenk deg litt om når du setter sparemålet ditt. Det bør være oppnåelig og samtidig reelt hva du trenger i den kontoen. Jeg valgte 3000 kr her, for da vet jeg at jeg vil ha råd til å reise hjem med litt ekstra. 

Det som er greit med dette programmet er at mye er forhåndsinnstilt, men det er selvfølgelig for den amerikanske bruker. Noe er dermed ikke aktuelt for meg eller oss her i Norge. Siden budsjettet jeg har laget her er for studentbudsjettet mitt, så er de fleste her uaktuell. 

Du kan heldigvis slette en kategori når du ikke trenger den. Med å trykke på kategorien, så kan du velge å slette den. Trykk på den kategorien du ønsker å slette, og det er et bilde av en søppelbøtte til venstre for navnet. 

På transport trenger ikke den vanlige studenten noe særlig mer enn buss. Men du er kanskje en student med bil? Da må du ikke slette nesten alt som jeg allerede har gjort.

Fyll ut de andre kategoriene som gjelder for deg. Du kan enten bruke de forhåndssatte, eller så setter du inn de du fant var dine aktuelle kategorier når du gikk igjennom kontoutskriften din. 

Forsikringen jeg valgte å ‘kjøpe’ (teoretisk altså), er av den typen der jeg betaler en gang i året. Det er derfor greit å spare opp i løpet av ett år for å kunne kjøpe forsikringen igjen neste år. Da slipper jeg å plutselig ha en større utgift en måned hvor jeg kanskje ikke har råd til den. Jeg har gjort denne posten om til et ‘fund’ eller synkekonto, og setter av 130 kr hver måned for å kunne bruke når den regningen kommer i august neste år. Litt og litt sparing til en ting i fremtiden, vil gjøre det mindre stressende og mindre merkbart at pengene blir brukt. 

*******************

Etterhvert som du går igjennom og fyller ut, vil du kunne se hvordan du ligger an pengemessig. Helt øverst i vinduet vil du kunne følge med på dette. 

Her kan du se om du har penger igjen å allokere (plassere), om du har brukt for mye penger (aldri gjør det) eller om det er et null-basert budsjett (Everydollar budget!). Her begynte jeg å legge ut om fordelene med et nullbasert budsjett, men det ble så langt at jeg fant ut at jeg gjør det om til et nytt innlegg i stedet. 

Siden det er den 15. i dag, har du nå 15 dager igjen på å bestemme deg om du ønsker å ha et budsjett for oktober (jeg begynte i oktober i fjor! Så jeg nærmer meg 1 år med budsjettering!). Du har 15 dager på å skrive ut kontoutskriftene fra tidligere måneder og gå igjennom disse for å se hvilken tendenser du har. Og du har god tid til å gå igjennom ‘spillereglene’ for hvordan du vil holde ditt budsjett.

Det er bare å begynne.

#økonomi #budsjett #everydollar #tips #opplæring #tutorial #penger #spare #lån #gjeld #skyller #budsjetteringsprogram #gratisprogram 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg