Ryddevanen gjør rydding holdbart

Akkurat i dag kjenner jeg meg litt som en hykler for å skrive dette innlegget. For jeg lover dere. Det ser ikke ut hos meg. Jeg hadde storvask av klær på søndag, og klærne henger fremdeles i stua, kjøkkenvasken har oppvask, benken er full, og sofaen hvor jeg skriver innleggene mine har masse papirer på ting jeg allerede har skrevet. MEN er det en måte jeg kan få orden på dette, så er det med metoden jeg deler til venstre her. 

For som dere skjønner er jeg ikke blant de som må ha det ryddig rundt meg for å fungere. Jeg var jo kjempe fornøyd i februar, når jeg hadde kontroll. Og det holdt i nesten fire uker. Så dro jeg på ferie. Og fikk det travelt når jeg kom hjem. Så har jeg ikke klart å dra meg nok i nakkeskinnet til å komme igang igjen! OG nesten det verste? Jeg vet jeg har mye som må fikses i kveld på pc-en. Så det å skru av kl 21, (som jeg gjorde i februar) blir vanskelig i dag også! Spesielt siden dette har frist til i morgen! *Tungt sukk* Har dere også unnskyldninger her i fra til månen? 

Opplegget jeg følger, er hentet med inspirasjon fra Flylady.net. Nettsiden deres er litt vanskelig å navigere men det er masse god informasjon der om du tar deg tid å leter litt. Jeg har tilpasset oppgavene litt, da Flylady forventer at kjøkkenet mitt er ryddig, og foreslår heller å vaske vindu og speil. Men her gjelder det å prioritere det som er viktig dere! 

Det som er viktig er at du slutter med oppgaven når det er gått 10 min. Bryter du dette, bryter du løftet med deg selv om å bare bruke 10 min, og fordi du da, innerst inne vet at du på neste oppgave kommer til å bruke mer enn 10 min, vil effektiviteten gå ned. Det er litt det samme som at når du utsetter eller lar vær å gjøre en oppgave du har sagt du skal gjøre (og bryter løfter til deg selv), vil du lettere glemme oppgavene, (selv de viktige) fordi det aldri er noe viktig uansett. Du har KUN 10 min å gjøre oppgaven på, så skal du videre til neste. Det eneste unntaket er sengetøyet. Har du ikke fått lagt på alt sengetøyet, så må du gjøre dette ferdig. 

Klarer du ikke, som meg, å bli ferdig på en time, se om du kan fortsette i 30 min til. Jeg liker da å lage en liste over ting jeg skal gjøre neste 3 x 10 min. Her kan jeg lage en liste for hver sesjon, eller ha et tema som tidligere. Det kommer ann på om det er mye igjen å gjøre. Husk, prioriter det som er viktigst å rydde, først. 

Rekk forresten opp hånda, dersom du er som meg  og sliter med å holde det ryddig rundt deg? Jeg føler hele tiden jeg kun ser folk som klarer å holde seg selv i sjakk og aldri roter det til! Det er derfor jeg likte å se Norske Rotehjem i fjor høst! 

Lykke til med ryddingen! 

#orden #rydding #bolig #tipstid #voksenpoeng #sortere  

7 kommentarer
    1. Denne metoden likte eg.
      Det at det kan være vanskelig å holde orden rundt seg på generell basis, kan forklares logisk. Det er ikkje fordi du er lat, men fordi du ikkje ser det som viktig nok. Og selvfølgelig at du ikkje har laget deg denne gode vanen “enda”.
      Det er faktisk hjernen din, som saboterer for deg. Den kan både gi deg motivasjon, og ta bort motivasjon din. Men denne metoden skal eg prøve. 🙂

    2. Personlig Utvikling: Vet du, det har jeg ikke koblet helt sammen. Du har helt rett. Det meste jeg gjør når jeg ikke rydder anser jeg som viktigere. Bloggen, fritidsaktiviteter, lesing, venner, reiser, jobb er alle sammen viktigere enn å rydde!

    3. Det er naturlig at når du er helt og fullt oppslukt av å jobbe med noen annet, da blir omgivelsene rundt deg skadelidende. Så om du bruker fritiden på et annet prosjekt, da vil verden rundt deg forfalle. Så jo flere timer du bruker på bloggen eller studier, jo færre timer har du til andre ting. Og det er jo også viktig å slappe litt av.
      Eg har skrevet en artikkel om hjernebølger på bloggen min. Leste om det i en bok. Der stod det at det var stress-responsen i hjernen din, som får deg til å bli motivert til å rydde, lese, eller gjøre andre viktige oppgaver. Og når du ikkje lenger er stresset, altså når du ikkje er nødt til å gjøre en oppgave, da forsvinner også motivasjonen til å gjøre dem.
      Men likevel er det usunt å leve hele livet sitt i stress-modus. Det er viktig å slappe av inne i mellom slagene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg