Jeg sluttet å drikke Cola, dette har jeg merket så langt

water bottle icon
Licensed from: Mark1987 / yayimages.com

For tre uker siden hadde jeg min første dag uten Cola på mange år. Jeg hadde økt mengden det siste året og drakk mellom 0,5 -1,5 liter brus om dagen. Ja, du kan nesten si at all væske jeg fikk i meg var brus. Nesten. 

Jeg hadde i flere år sagt til meg selv at dette var fryktelig usunt, fryktelig dyrt og det ville føre til mye problemer i fremtiden. Men jeg klarte ikke å overbevise meg selv. 

Så kom sukkeravgiften i 2018. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde fått med meg dette. Men plutselig var det svært vanskelig å finne Cola på tilbud. Her må jeg skyte inn at jeg har aldri likt lett-brusene. Jeg kan drikke iskald Cola Zero, men når den blir lunket kjenner jeg hvor falsk den er. For tre uker siden, når jeg bare hadde en halv flaske brus igjen hjemme, stoppet jeg innom butikken for å kjøpe mer. Det var jo massevis av tilbud! Prisen på vanlig Cola sto ingen plass, så jeg antok at det gjaldt denne også. Dere skjønner jo at det ikke stemmer. Nærmere kassen sto det en annen haug med vanlig Cola, denne med prisen på. Det var 50 kr dyrere! IKKE F***! Jeg kjøpte i stedet saft og juice, for å slippe å gå igjennom sukker-abstinenser og koffein-abstinenser samtidig. Når jeg kom hjem drakk jeg den siste av brusen, og så var det tomt. 

Slik har det gått frem til nå: 

Dag 1: Vondt i hodet. Hele dagen. Hjalp ikke med de hodepinetablettene jeg tok. Drakk mye saft og juice, begge to svært utvannet. Fristet veldig å drikke bare litt brus, for å hjelpe bare litt med hodepinen. Heldigvis var jeg bestemt på at jeg skulle slutte og det ville bare føre til at perioden med hodepinen varte lengre

Dag 2: Fortsatt litt vondt i hodet, men mye bedre

Dag 3: Synlig hvitere tenner, litt hodepine

Dag 4: Ingen hodepine, men går stadig å småspiser. Har lyst på sukker hele tiden.  

Dag 6: Magen min er blitt mindre. 

Dag 7: Innser at sukker fra andre ting har tatt seg opp. Drikker plutselig Kakao på jobb hver dag. Bestemmer meg for å kutte ned på sukkeret. Saften og juicen blir enda mer utblandet. 

Dag 10: Oppdager årsaken til at jeg ikke klarer å si nei til meg selv når det kommer til sjokolade, andre søtsaker og nye bøker. Teorien om at viljen er begrenset

Dag 12: Oppdager at Teorien om viljen er en Placebo. Fordi jeg har trodd på teorien, er den sann for meg.

Dag 14: Drømmer om at jeg drikker Cola, og våkner svett fordi jeg har ødelagt for meg selv. Heldigvis bare en drøm. 

Dag 15: Innser at jeg faktisk drikker opp til 2 liter vann, tynn saft og utvannet juice om dagen! Springer mye på do, men det får gå. 

Dag 17 og 18: Deltar på sykkelritt. Har bare med meg saft og kjenner at dette er alt for søtt. For første gang er det helt nydelig å drikke rent vann. 

Dag 18: Mensen kommer to dager sent, men denne gangen har jeg ikke fått kviser på forhånd. 

Dag 19: Det er fremdeles godt med vann med litt juice i. Saften blander jeg tynnere og tynnere, jeg får den ikke tynn nok.  

Dag 20: Kjenner jeg er tørst og har lyst på vann. Første gang på lenge jeg har hatt lyst på vann utenom når jeg har trent. Dette er også dagen jeg helt tilfeldig ikke drikker eller (først spiser) noe sukker. Jeg ble truffet av kraftig abstinens. Kvalme, hodepine, sulten, orker ikke mat, rastløs. Fordi jeg ikke skjønner at det er abstinens, spiser jeg noen skjeer sjokoladepulver og det går bort i løpet av 15 min.

Fysiske fordeler:

Det første jeg oppdaget var at tennene mine var blitt hvitere. Det var også deilig å ikke ha et belegg på de. Så forsvant magen min. Vel, den er der enda. Men siden i sommer har jeg ikke klart å trekke den inn, slik jeg alltid har gjort tidligere. Uansett hvor mye jeg strammet magemusklene, skjedde ingenting med magen. Plutselig virket musklene igjen!

Jeg vet ikke om minking av sukker og koffein har påvirket hvorvidt mensen kom to dager sent eller om jeg har stresset litt mer, men for første gang siden jeg fikk mensen, har jeg ikke fått flere vonde kviser i PMS perioden. Rettelse, jeg har fått to vonde bak ørene. Det var nytt. Men ingen i ansiktet som vanlig.

I løpet av de siste tre ukene har jeg også blitt bevist på flere ting som jeg jobber med. Jeg kutter fortsatt ned på sukker, med mer og mindre hell. Jeg har begynt å ta 20 knebøy hver gang jeg går på do (som er veldig greit siden jeg fryser sånn på kontoret) og jeg skal begynne å sykle vanlig sykkel til jobb mer, nå som sykkelen er fikset. 

Økonomiske fordeler:

Jeg vet enda ikke helt hvor mye jeg sparer på å ikke drikke Cola, bare at jeg sparer en god del. Jeg har kjøpt brus for lommepengene mine som gir mindre dårlig samvittighet når jeg ikke kan med sikkerhet si hvor mye penger jeg bruker Colaen. Jeg vil allikevel si at jeg lå rett rundt 170 kr i uka. Siden jeg ikke har kjøpt brus på tre uker, vil det si jeg har spart 510 kr så langt. Runder vi opp tror jeg at jeg kan si jeg sparer 700 kr i måneden. Det er ganske mye! 

Jeg gleder meg til å fortsette å spare penger og føle meg bedre fysisk. Forhåpentligvis vil jeg en dag kunne si “Jeg gikk igjennom butikken og var ikke oppmerksom på Colaen en gang!”

******************

Har du sluttet med noe du var avhengig av noen gang? La du merke til småting underveis som ga deg oppmuntring? Og hvis du, som meg, holder på å slutter med en vane: Lykke til!

#økonomi #helse #trening #sukker #cola #avhengig #vane #hud #kviser #urenhud  #vann #saft #juice 

4 kommentarer
    1. En periode når jeg var student spiste jeg en stor sjokoladeplate hver dag i et par måneder – det ble litt dyrt i lengden… Følte meg ganske mye bedre med mindre hodepine når jeg fant tilbake til vanen med bare litt godterti på lørdagene..

    2. Kjersti: Man må vel bare komme seg over knekken. Sukkeret er hva jeg prøver å gi slutt på og fordi dette er noe jeg aldri har prøvd på før, var jeg overrasket over abstinensen for sukker. Så om du holder deg til bare lørdagen så er jeg imponert!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg