Nye vaner: Vi har et signal, vi har et resultat. Vi kan endre det i midten.

Jeg har ordnet en bibliotek-app til biblioteket i Stavanger. Og her har jeg fått lånt boka “The power of habits”. Den er kjempe bra! Og gratis for meg å høre på! Dobbelt bra! Boken viser hvordan vaner ikke bare styrer oss mennesker men også bedrifter og kulturer har vaner. Noen vaner er gode, andre er dårlige. Jeg vil for eksempel si at vi som et samfunn kanskje har fått en vane som handler om å bli fornærmet. Først blir vi fornærmet, så går vi til sosiale medier, så forlange en unnskyld fra en som kanskje eller kanskje ikke mente å fornærme. Men det er litt på siden av hva dette innlegget handler om.  

Hovedpoenget, som jeg har fått med meg så langt, er at vaner består av tre ting. Det er et signal som sier at ‘nå skal vi gjøre dette’, det er selve vanen og et resultat og belønningen som tilfredsstiller oss. 

For eksempel når man kjører enten til jobb eller hjem. I hvert fall en plass man kjører til ofte. Når vi gjør noe ofte, blir vi vant til det og etterhvert kan hjernen slappe av mens man gjør dette. Vi har nok alle gått eller kjørt en plass, kommer frem og innser at vi ikke husker så mye av turen. Det å ta seg til arbeidsplassen er altså en vane. Signalet er, for eksempel at vi setter oss i bilen og begynner med å svinge mot jobb. Dette signaliserer til hjernen hva vi skal gjøre og nå kan hjernen slappe litt av. Når vi parkere og går inn på jobb, har vi fått resultatet vårt. Vi er fremme og klar til arbeid. 

Sjefen min er et godt eksempel på hvordan dette kan slå feil. I høst flyttet vi til nye lokaler i nabokommunen. Ikke lenge etter kom sjefen på jobb litt sent. Han hadde kjørt til den gamle arbeidsplassen. Problemet er at veien dit begynner på samme måte. Han kjører hjemmeifra og svinger først de samme veiene. MEN i stedet for å svinge av motorveien, kjørte han videre til han plutselig innså at nå var han på vide veier! Vanen på å kjøre til jobb måtte endre seg. Nå har han samme signal, han har samme resultat, men det som skjedde innimellom der, vanen å kjøre til jobb, har endret seg. Dette skal vist nok være enklere. 

Jeg holder på å tester denne teorien nå for to ting. Det første er når jeg pusser tennene. 

Som alle andre, har tannlegen min gang på gang minnet meg på å bruke tanntråd. Og fordi jeg i fjor slet med ising i tennene, ble jeg også anbefalt munnskyld. Men både tanntråd og munnskyld stående og liggende i skuffene, ubrukt. Legg merke til hvor lite som er tatt av munnskyldet! Det er 10 måneder siden jeg kjøpte den! Jeg ønsker å gjøre dette til en del av vanen min når jeg pusser tennene. Jeg utnytter derfor signalet mitt om å pusse tennene. 

Signalet mitt for å pusse tennene er når jeg ser tannkremen. Tidligere pleide jeg å oppbevare tanntråden og munnskyldet i skuffene jeg har satt opp på badet. Ikke umiddelbart synlig i det jeg pusser tennene altså. Det har jeg endret på. Nå har jeg satt tanntråden foran tannkremen, og munnskyldet bak. Jeg velter faktisk tanntråden, dersom jeg tar tannkremen først. Jeg er spent på hvilken påvirkning det vil ha på vanen min. Nå vil jeg bli påminnet hver dag om tanntråd og munnskyld. 

Den andre vanen jeg prøver å få satt på plass, er som jeg alltid sliter med. Det å rydde. Jeg pleier som regel å ha skippertak i ryddingen og da ender jeg alltid opp med en slags uniform. 

Sandaler på bena (ikke sko, det blir for varm), to lag på overkroppen, for temperaturregulering, shorts og av en eller annen grunn; noe på hodet. En hatt eller hårbånd. Alltid når jeg rydder, ender jeg opp med noe på hodet, i går fant jeg barer frem noe umiddelbart. 

Nå er dette litt mye å finne frem hver gang jeg skal rydde litt men jeg tenkte at jeg i hvert fall skal bruke sandalene som et signal. Kanskje jeg burde finne noen som jeg ikke også bruker ute på fine dager… Vi får se hva jeg har. 

Jeg må også jobbe med det resultatet og belønningen jeg får av å rydde. For mens godfølelsen av å ha et ryddig hjem er vel og bra, har det ikke vært helt nok. Det må være noe jeg kan ordne lett på hverdagene, men også såpass spesielt at jeg ikke bare gir meg selv belønningen når som helst. Jeg vurderte nemlig en liten stund sjokolade men jeg kommer til å spise opp alt sammen neste gang jeg er sukkersyk og sulten. Jeg har ikke en vane av å spare på sjokoladen! 😀 haha! 


Så tenk litt over hvilke vaner du har og hva slag signaler som setter i gang vanen og hvilket resultat og belønning du får av de. Det er ganske interessant tankevei å gå! 

Forresten, jeg er på instagram! (bildene over ble delt på søndag). Så gå inn og søk meg opp! Jeg har ikke som vane å dele på instagram, men har allerede ganske mange ideer om hva som kan være der. Så vi sees der!

#vaner #ThePowerOfHabits #tannpleie #ryddevane #rydde #uniform #signal #belønning 

6 kommentarer
    1. Har du laget en app? Kult 🙂 Veldig interessant å lese det du skriver om vaner her, jeg kjenner meg bare så alt for godt igjen! Det fine er jo at man kan bruke denne kunnskapen til å endre dårlige vaner til gode.

    2. Budsjettbloggen: Nå er jeg litt forvirret. Jeg har ikke laget en app. Har jeg skrevet det? Ops!

      Jeg vet! Å forstå seg selv gir grunnlag til å endre ting. MEN jeg er også litt urolig for at vanen min med å oppdatere og sjekke budsjettet er litt for mye knyttet til bloggen! Akkurat nå går det greit å skrive et innlegg om dagen, men på et eller annet tidspunkt kan det hende at jeg ikke klarer å skrive så mye. Vil det gå utover min evne til å budsjettere?
      Jeg håper ikke!

    3. Har du tips til hvordan endre denne vanen: henge opp klesvasken som er ferdig rett før man skal sove og hodet er innstilt på å legge seg ned i sengen?
      Må innrømme at jeg sliter litt med den og får litt dårlig samvittighet. Dagen føles mer vellykket med en gang man får den unna! Kanskje jeg må bli flinkere til å sette den på tidligere, sånn rett etter jobb?

    4. Anonym: Mener du å huske å henge opp klesvasken? Jeg glemmer den ofte selv og ender med å stå opp bare for å åpne døra til vaskemaskinen. Men en gang, fordi jeg hadde åpnet opp og klærne jeg hadde vasket var mørke, glemte jeg den der inne i to dager! Måtte bare vaske de på nytt igjen på det tidspunktet!

      Jeg vet ikke hvor du har vaskemaskinen (min er på badet) eller hvilket hengesystem du liker, så det første jeg vil spør om er om du har vurdert hvilke belønning du kan gi deg selv når har hengt opp klærne? Selv vurderer jeg en aromatisk belønning, spesielt rett før jeg legger meg, som også vil hjelpe med å sove. Jeg slapper nemlig bedre av med lavendelduft (ekte olje, ikke noe annet). Det vil også hjelpe mot oppvåkningen når jeg må igjennom for å ‘vekke meg selv opp litt’, for å gjøre det jeg har glemt. Det er en rask og enkel belønning, som jeg enkelt kontrollerer selv.

      Et annet alternativ er å forberede det du trenger umiddelbart etter du har satt på maskinen? Dette fungerer kanskje best om du har vaskemaskinen på badet. Jeg må alltid lete etter kleshengere når jeg skal henge opp, men hvis jeg har de klar foran maskinen (som jeg ser når jeg er på badet for å stelle meg), vil jeg kunne gjøre det FØR jeg pusser tennene og vasker ansiktet.
      Tenk litt igjennom hvilken rutine du har når du vasker klær og henger de opp. Hva gjør at du kommer på å sette på maskinen, kan du, som du sier, sette den på litt tidligere på kvelden? Hva er det som gjør at du kommer på å henge opp klærne? Er det kun tidspunktet den er ferdig eller er det noe mer?

      Prøv deg litt frem, og fortell gjerne hva det er som fungerer for deg!

    5. Ja tenkte på å huske å henge opp klesvasken. Vaskemaskinen står i kjelleren, hvor det er mørkt og kaldt. Lite fristende når man har forlatt klærne på badet. Jeg kommer på det når jeg går forbi kjellerdøren, som er rett før soverommet. Det er ikke strøm nede, så da ligger det en ledning i veien på vei mot soverommet.
      Høres lurt ut med en slags form for belønning, den må jeg tenke litt mer på…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg