To år med elsykkel: Hva er kostnadene?

To år med elsykkel. Hva koster det og hva lønner seg?

Elsykkelsalget har ca doblet seg hvert år de siste tre årene men hvor mye penger kan du forvente å bruke dersom du skal sykle elsykkel til jobb hver dag og er det det billigste alternative? Nå skal du se.

Først litt raskt fakta

Hvor lenge har sykkelen vært i bruk: 2 år

Hvor langt har sykkelen syklet?: Over 8000 km.

Hvor langt langt sykles det hver dag?: Bare rett til jobb og rett hjem: 29,4 km. Via Stavanger ( Ca en gang i uka): ca 46 km.

Hva tenkte du på når du valgte sykkel?: Siden jeg skulle erstatte bilen min, sykle ca 30 km hver dag og sykle året rundt, valgte jeg å gå opp i pris for å få en skikkelig kvalitetssykkel. Jeg var heldig å kjøpte akkurat før en store populariteten slo inn og sykkelen var satt ned 10.000 kr. Siden har jeg bare sett salg, hvor syklene selges for noen tusenlapper mindre.

Har du syklet hver dag i to år?: Nei, har hatt pauser på vinteren pga snø, samt sommeren 2017 pga vondt kne. I sommer fikk jeg låne bilen til mamma mens de var på ferie, og jeg brukte den hver dag. Jeg skulle vanne blomstene i hagen deres hver dag, så kjøring var mer praktisk.

Antall punkteringer?: 4, men de to første regnes som 1. Jeg punkterte og byttet slange selv, gjorde det ikke rett, så da ble det hull på ny slange. Siden har fagfolk byttet for meg.

Når sykler du ikke?: Det har vært flere årsaker til at jeg har valgt å ikke sykle. Været er den vanligste årsaken (storm eller snø/is), hvis jeg skal få tilgang til bil i løpet av dagen, hvis sykkelen er på service, eller jeg føler meg litt dårlig.

Hvilke andre alternativer har du til sykkel?: Enten så tar jeg bussen og går de siste to km. Eller så avtaler jeg med sjefen min (som bor 10 min unna meg) om jeg kan sitte på med han. Det har også hent at jeg sitter på med en kollega som er nabo til mamma og pappa, om jeg skal hjem til de.

Hva er den største fordelen med å sykle?: Økonomien er vel den største, men den jeg merker er velværen min. Både det å sykle og det å ta bussen gjør hodet klar til jobb når du reiser til jobb, og det gir hjernen tid til å legge jobb bak seg når du reiser fra jobb.

Tenker du på miljøfaktorene og trening når du sykler? Selvfølgelig, spesielt når jeg blir forbikjørt av en bil/lastebil som spyr ut masse eksos som gjør at det lukter vondt en periode. Trening tenker jeg mindre over, annet enn at jeg ikke føler meg like vel når jeg har kjørt til jobb. Men det er ikke poenget med dette innlegget.

***********

Så var det kostnadene: Jeg har lagt til måneden dette har skjedd, en beskrivelse og hva det kostet. Totalt har elsykkelen kostet meg 41.620 kr. Inkludert kjøpet som står for 21.620 kr. Driftskostnadene er altså 20.000 kr, eller 10.000 kr i året SÅ LANGT. Som en bil kan man jo forvente at servicekostandene øker med årene.

Hvor mye har det kostet å eie og bruke en Elsykkel i to år

Kostnaden for april i år, var for å få service på begge syklene mine. Den vanlige sykkelen hadde stått i ro i to år, så den krevde en god del reperasjoner den også. Skivebremsene satt fast i skiven for eksempel. Jeg regner det allikevel som en kostnad for el-sykkel fordi jeg lot elsykkelen stå litt i sommer når det var fint vær og lite vind, og syklet vanlig sykkel til jobb.

Hva lønner seg?

Når det kommer til hva som lønner seg, kommer det litt ann på hva du sammenligner med. Hvis du sammenligner å kjøpe en bil mot å kjøpe en elsykkel, vil elsykkelen være MINST halve prisen, inkludert kjøp av sykkel. Det baserer jeg på mine egne tall når jeg selv hadde bil i 5,5 år. En gammel bil uten lån kostet 45.000-50.000 kr i året inkludert bom, drivstoff, forsikring og verksted. En leaset bil kostet 65.000-70.000 i året inkludert bom, drivstoff, forsikring og verksted (årlig kontroll).

Hvis du sammenligner med å fortsette (eller begynner) å ta bussen, vil bussen lønne seg. Du vet aldri med sikkerhet hvordan og hvor mye sykkelen trenger av reparasjon i løpet av året (det har litt med hvordan du sykler også), men med et busskort vet du hvor mye du betaler hver måned og hvert år.

Så min anbefalinger dette:

Hvis du har mulighet til å ta buss til og fra jobb og kanskje har en bil hjemme allerede som kan brukes på kveldene og i helgene når dere skal på litt andre ting og ikke har mulighet til å være avhengig av at bussene går der, bruk buss.

– Dersom buss ikke er en god mulighet for deg eller du må på kveld og i helger klare deg uten bil: Gå for elsykkel.

– Skal du ikke sykle så langt eller like mye som meg, gjør det ingenting å kjøpe de billige elsyklene. De koster 8000-10.000 kr og kan gi deg gleden av å sykle.

Andre alternativer jeg ikke har satt meg inn i:

– El-sykkel vs moped/scooter: Kjøper du en brukt moped/scooter vil dette mest sannsynlig være billigere (i følge en kollegas oppgitte forbruk) men jeg syns personlig at det er skummet å kjøre disse (etter å ha ramlet og tatt salto i fallet i min ungdom).

El-sykkel vs. buss og elektrisk sparkesykkel: Dette vurderer jeg faktisk til vinteren, men siden jeg ikke vet særlig om pris, kvalitet og hvor man kan kjøpe disse, må jeg undersøke litt.

#elsykkel #økonomi #lønnsomhet #hvakosterdet #sparsomt #sparetips #miljøvennlig #sykkelpendler

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg