Endring av vaner (nye gode eller gamle dårlige): Triggere

Triggere er små  ting/hendelser/påminnere kan enkelt få oss inn i et spor der en dårlig vane (eller en god en) blir vanskeligere å la være å gjøre.  Det var ikke en veldig enkel setning, men en trigger er som når du går ned en trapp. Har du fått triggeren er det som om du har beveget foten og overkroppen fremover. Tyngdekraften vil automatisk trekke deg ned til neste trinn. Det skal mye til for å stoppe bevegelsen og hindre at du beveger deg nedover.  Å være bevisst på triggerene som utløser en uønsket handling/vane, er relativt enkelt. Å gjøre noe med de derimot…. det krever vilje det også.

Det har ofte skjedd at jeg vil slutte en dårlig vane, men når alt kommer til alt, vil jeg egentlig ikke det. For jeg vil ikke gjøre noe med triggerene. La oss for eksempel ta cola-drikkingen (som dessverre har tatt seg opp igjen, men ikke like ille). Når det var på det verste var kroppen så vant til å drikke cola, at tørsthet betydde at jeg bare ville ha cola. Ikke vann. Cola. En trigger for at jeg kjøpte cola var derfor når jeg ble tørst. Tørsthet kan enkelt løses med å ha med seg en flaske vann men jeg ville ikke ta den med meg. Når jeg da ble KJEMPE tørst mens jeg var ute å gjorde noe, måtte jeg inn på butikken og da ble det alltid en cola. Det at jeg var uvillig til å gjøre noe med triggeren, sier vel noe om målet om å slutte å drikke cola..

Andre triggere jeg har måttet kutte ut, er vindushopping og interiør-programmer. Disse var enklere å kutte ut, fordi de fikk meg til å føle meg dårlig. Jeg fikk nemlig kontroll på pengene FØR jeg fikk kontroll på triggerene i disse tilfellene. Jeg skjønner virkelig at folk kan bli shopping-avhengig, for det å kjøpe noe du vil ha gir en fantastisk euforisk følelse. En umiddelbar glede rett og slett. Men jeg brukte kontanter og de var det sjeldent nok til å gjøre stor skade. Så den euforiske følelsen forsvant og det å vindushoppe ble bare en påminner om det.

Interiørprogrammer har jeg alltid elsket. Det har vært noe mamma, søsteren og jeg har sett sammen opp igjennom årene. Og det har ikke vært et problem, for jeg har ikke hatt noe sted å gjøre noe med. Helt til jeg kjøpte meg en leilighet. Da var det mine økonomiske mål som krasjet med alt jeg ønsket å gjøre i leiligheten. I sommer toppet det seg, etter litt for mange “så billig kan det være å gjøre om på boligen din” programmer. Jeg ble rett og slett litt deprimert og veldig frustrert. Men litt endring i mine økonomiske mål, litt endring triggeren (interiørprogram), har jeg unngått følelsen siden.

Triggere kan også utnyttes til å gjøre godt. For eksempel ligger tanntråden ved siden av tannkremen og minner meg på å bruke den. Å ha den i skuffen betydde bare at den ble brukt når jeg kjente jeg hadde noe i tennene.

Jeg har også en flaske Taffel stående ved siden av meg her jeg sitter å skriver hver dag. Det gjør at jeg umiddelbart, om jeg blir tørst, kan forsyne meg av den flasken i stedet for å begynne å ‘obsesse’ om cola. Fordelen med Taffel (med eplesmak) er at den gir en liten piff med kullsyren og den gjør meg mindre tørst, i motsetning til brus.

Til konklusjon, når du vil endre vaner, begynn å se på triggerene dine. Slutt å abonner på mailer som ikke gjør noe annet enn å friste, pakk treningstøyet og sett det med døra kvelden før, om du skal trene etter jobb. forbered matpakke for å ha med til jobb hvis du ikke skal kjøpe noe mat på veien. Og mest av alt, vær ærlig med deg selv. Hvis du er uvillig til å endre på triggerene, må du heller se på hva som gjør at du egentlig ikke vil endre vanene, før du begynner og blir frustrert og får dårlig samvittighet fordi du ikke klarer det.. Det hadde spart meg mange dårlige følelser, dersom jeg hadde vært ærlig alle gangene jeg har forsøkt å slutte å drikke cola og allikevel ikke drakk drakk noe annet i stedet for.

#vaner #triggere

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg