Lag ditt eget, holdbart, budsjett med disse 5 stegene.

Budsjett er et verktøy som kan hjelpe deg kontrollere pengene dine, som er spesielt gunstig i slike utrygge tider som vi lever i nå. Selv begynte jeg å budsjettere mens jeg var i en veldig usikker jobbsituasjon under oljekrisen, hvor jeg i 6 måneder kun jobbet 50 % før jeg i halvannet år ble innleid i korte, 3 måneders kontrakter av gangen. Budsjettet reddet ikke bare økonomien min; både jeg og økonomien blomstrert. Jeg gikk fra å ikke ha noe kontroll på fremtiden til å faktisk klare å kjøpe meg en bolig, tross usikkert jobbmarked. En kjekk bonus: med kontroll og seier kom også selvtilliten.

I dag har jeg skrevet ned de fem stegene jeg selv tok for å lage det første budsjett som jeg faktisk klarte å følge opp og hva som gjorde at det også ble en vane. Opprinnelig skulle jeg demonstrere hvert steg i en video men det tar litt tid å filme og redigere alt. Med tanke på den tiden vi er inne i nå, er denne informasjonen viktig å få frem: derfor publiseres alle stegene her i dette innlegget. Forvent allikevel videoer i fremtiden som går nærmere inn på hvert enkelt steg.

De fleste stegene inneholder også en del punkter for å gjøre informasjonen så klart og forståelig som mulig. Budsjettet jeg viser dere her, er et nullbasert budsjett. Det betyr at hver krone har en oppgave før måneden begynner, inntekter og alle utgiftene er like store beløp. Jeg velger heller å planlegge hvordan jeg skal bruke hver krone og så justere kategoriene hvis jeg overforbruker i en kategori.


Les og se mer om nullbasert budsjett her.


Før vi begynner er det fire ting du alltid må huske på, når du budsjetterer.

  1. Det å leve med budsjett er en vane og du må forvente å bruke tre måneder før du føler du har kontroll og helt får det til.
  2. Ingen måneder er lik, du kan derfor ikke forvente å lage et budsjett som skal fungere fra januar til desember.
  3. Alltid lag et budsjett som er basert på ditt reelle bruk. I hvert fall til å begynne med (med mindre du går i minus hver måned selvfølgelig!). Det er vanskelig nok å venne seg til vanen å budsjettere, dersom du også skal bruke masse mental energi på å også redusere utgiftene dine. Da er det en reell fare for at du brenner ut.
  4. Dersom du har samboer eller er gift er det viktig at dere bestemmer dere for dette sammen. Det er helt nødvendig dersom dere deler økonomien. Selv om dere ikke deler økonomi, vil en partner som heier på deg, som skjønner hvorfor du ønsker å gjøre dette, gjøre det mye lettere å gjennomføre.

Hva du trenger:

  • Pen
  • Papir
  • Kalkulator
  • Kontoutskriftene til alle bankkontoene dine. Det går fint å bruke de nettbasert, du kan bruke Adobe til å markere ulike linjer.
  • Tilgang til nettbanken din
  • Partneren din, dersom du har det.

STEG 1 – Motivasjon

Formålet med dette steget er å oppdage og sette ord på motivasjonen din. Jo klarere motivasjon, jo lettere er det å endre vanen du har om pengene dine. Skriv derfor ned hva som er årsaken til at du nå ønsker å begynne å budsjettere. Jeg har noen forslag til spørsmål du kan stille deg/dere.

  • Hva er formålene med å lage budsjettet?
  • Hva ønsker du å oppnå?
  • Hva er sparemålene dine?
  • Hva ønsker du å betale ned?
  • Hva ønsker du å fokusere på?

Dersom du har samboer eller er gift: Setter du økonomiske mål som din partner ikke støtter eller deltar i, vil det være 100 ganger vanskeligere å oppnå de. Husk hva Hallgeir Kvadsheim sier i reklamen for spareappen (som jeg ikke har prøvd), det går mye fortere å spare til noe når du sparer sammen med noen.

STEG 2 – Finn de reelle tallene

Det neste du må gjøre er å få en oversikt over hvordan du bruker pengene i dag. Det vi ønsker å gjøre i de neste stegene, er å lage et regnskap for en måned, som vi skal bruke som grunnlag for et budsjett. For å gjøre det trenger vi å vite hva vi allerede bruker penger på. Her ville jeg sett på bankutskriften for den siste ‘vanlige’ måneden din, dvs ikke desember med jul eller den måneden du var på ferie. Ønsker du å virkelig få en oversikt, se på de to eller tre siste månedene.

Finn det følgende og noter det ned på arket ditt:

  • Regninger: Hva er de faste utgiftene du har? Hva betaler du regninger på og hvor mye er det?
    • Bonus: Vurder utgiften på hvorvidt dette er en nødvendig utgift eller en du eventuelt kan redusere eller kutte ut i fremtiden.
  • MAT: Hvor mye penger bruker du i matbutikker? Finn alle disse utgiftene og legg de sammen.
  • LOMMEPENGER: Hvor mye penger går med til det vi kan kalle ‘lommepenger’? Her er det kjøp på kiosken, kafeen, i automaten, på kino og annen underholdning som du betaler kort for. Legg denne summen sammen.
  • Transport: Hvor mye bruker du på transport i måneden? Dersom du også handler noe mat/snacks mens du er å fylle drivstoff, eller bare stopper på bensinstasjonen og handler, inkluder dette i transportkostnader. Dette med mindre du VET at akkurat det du handlet der, var snacks og ikke drivstoff. Legg disse summene sammen.
  • Egendefinerte: Hvilke utgifter har du igjen? Hvordan vil du kategorisere disse? Legg disse summene sammen. Forslag er å ha en kleskategori, vedlikehold bolig, transport,
  • Sparing: Hva sparer du til, hvor mye og til hvilke formål? Hvert formål noteres ned:
    • hvor mye dere sparer til dette spesifikke formålet, og når må dere ha nådd sparemålet?
    • Husk at noe av det du sparer til kan være i en minibuffer. Mer informasjon om det her, men svært kort fortalt er dette penger du setter til side for å betale en utgift du vet kommer, som er uregelmessig og som du vet vil være vanskelig å betale bare ut i fra en vanlig lønn.
    • BUFFER: Dersom du ikke allerede har dette, spar til en buffer. En buffer vil hjelpe i alle slags kriser, for eksempel om noe blir ødelagt hjemme, eller som skjer en del nå: du blir permittert en periode.
  • Inntekter: Hvilke inntekter har du/dere? Dersom dere har delt økonomi, dvs det er deres penger, ikke mine og dine penger, slår dere også inntektene sammen.

Lyst å lære mer om minibuffere? Du kan lese mer om de i tidligere innlegg.


STEG 3 – For de i et parforhold.

Uenighet og usikkerhet om økonomi er en stor årsak til at mange par går fra hverandre og selv om jeg ikke har erfaring selv, kan jeg lese råd og tips i fra andre. Jeg har også forberedt meg, skulle jeg være så heldig å få meg en kjæreste en gang. Det jeg har hørt fra intervjuene gjort, spesielt på Dave Ramseys radioprogram, er at det ofte fører til krangling når man begynner å diskutere økonomien sin. Men selv om det er vanskelig, er det også viktig. Ikke bare for å holde dere sammen men også for å passe på hver enkelt av dere, skulle forholdet bryte sammen.

For dere som er i et parforhold med separat økonomi, kan dere her diskutere hvorvidt fordelingen av utgifter er rettferdig for familien og for dere, både i dag og i fremtiden. Det viktigste, syns jeg, er at dere sparer relativt likt. Har dere for eksempel kjøpt en bolig sammen, pass på at dere betaler den i forhold til eierforholdet bestemt når dere kjøpte. Dersom boligen bare står i den ene personens navn, pass på at den andre investerer et tilsvarende beløp, enten til fremtidig bolig som kjøpes sammen/ for å kjøpe seg inn eller i fond.

Husk, ved ujevn lønn, kan dere velge å enten snakke om spesifikke beløp eller prosent av lønna.

 

STEG 4 – Sett sammen tallene.

Nå setter du regnskapet sammen og resultatet er hva du baserer budsjettet ditt på. Jeg brukte Excel til å begynne med men du kan også bruke pen og papir eller gjøre som jeg gjør nå, finner et nettbaset program som enkelt følger med. Jeg har prøvd ‘You need a budget’, som du må betale for men jeg fikk ikke dette helt til å funke for meg. I dag bruker jeg Everydollar som er helt gratis men som bare finnes på nett (og jeg får ikke betalt for å anbefale den)


Jeg har laget en tutorial på youtube, på hvordan du kan lage ditt eget budsjett i Everydollar. Del 1 og Del 2


Slik gjør du det:

  • Inntektene dine skriver du øverst
  • Skriv inn alle utgifts-kategorier nedenfor, med beløpene selvfølgelig.
  • Regn sammen Total inntekt og Total utgift.
  • Regn ut: Total inntekt – (minus) Total Utgift.
  • Dersom tallet er positiv –> Dette er overskuddet ditt og du setter det til det viktigste økonomiske målet ditt nå.
  • Dersom tallet er negativt –> Du har et underskudd og du må kutte noen av utgiftene dine.
  • Dersom tallet er 0 –> Perfekt: Du har et nullbasert budsjett, som er hva jeg selv anbefaler.
  • Tips til plasser du raskt kan redusere utgiftene dine på: Kutt litt i flere kategorier og vurder noen av disse
    • Mat
    • Lommepenger,
    • Abonnementer
    • Klær
    • Diverse. Se på vurderingen du gjorde når du skrev ned hvilke regninger du hadde.
    • HUSK! Dette er ikke en permanent fjerning men vi må få utgiftene ned raskt, for å stoppe at du havner i minus hver måned. Du kan heller legge utgiftene tilbake i livet ditt, etterhvert som du får mer kontroll på økonomien din.
  • Når Inntektene og Utgiftene er like, har du et utgangspunkt til ditt første budsjett. Dette er allikevel en til ting du må gjøre
  • Se på tallene og vurder: Var det en usedvanlig utgift i forrige måned eller har du en usedvanlig utgift i neste måned? Dette må da fjernes eller inkluderes når du lager budsjettet for den nye måneden.
  • Kopier tallene fra forrige måned til en ny måned. Gjør justeringer for å få det til å bli null. Jeg linket innlegg til nullbasert budsjett helt øverst.

STEG 5 – Følg opp og hold ut

Det er veldig viktig å oppdater budsjettet ditt jevnlig. Når jeg begynte var jeg innom hver eneste dag jeg hadde en utgift men jeg hadde STORE mål og STORE frykter. Budsjettet oppmuntret meg. Siden dette er en ny vane, vil jeg foreslå å heller gå inn litt for ofte, og etterhvert som vanen kommer på plass, redusere hvor ofte du oppdaterer. I dag forsøker jeg å oppdatere ukentlig. Og husk hva Churchill sa:

Budsjettet er verktøyet du bruker for å planlegge og følge opp pengebruken. Du kan aldri forutsett alt som vil skje, uhell og nødssituasjoner kan oppstå men med å justere budsjettet, med å fortsette å planlegge pengene dine, vil du komme deg igjen det. Det minner meg om et annet sitat:

“Det går som regel bra. Og det som ikke går bra, går over”

-Ukjent

Og synes du det er vanskelig å følge opp budsjettet, spesielt når det kommer til det du handler i butikken, vil jeg anbefale kontanter. Jeg har siden jeg begynte å budsjettere brukt kontanter til mat og lommepenger. Da kan jeg se i lommeboka hvor mye penger jeg har igjen til månedens slutt. Og dette er bare en av fordelen.


Les mer om sparetips nr. 1; fordelene med kontanter.


Dette var de fem stegene jeg har brukt for å lage mitt eget budsjett. Jeg har selvfølgelig gjort feil på veien men jeg har lært av de, justert tallene mine og planlegger i dag bedre enn jeg gjorde for tre og et halv år siden. Målene jeg hadde når jeg begynte å budsjettere har endret seg og jeg har stadig nye store mål jeg ønsker å oppnå i dag og i fremtiden. På Youtube kanalen min har jeg laget en hel spilleliste med tips og kjekke ting å vite, når det kommer til å lage ditt eget budsjett. Du kan også, med å gå inn på kanalen min, se mine helt ekte, helt IRL budsjett og hvordan Everydollar brukes.

Har du noen spørsmål – bare still de i kommentarfeltet.

Spillelister: 

Lag ditt eget budsjett. 

Budsjettoppdateringer

 

#budsjett #personligøkonomi #selvkontroll

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg