Å motstå kjipe og kjedelige dager

Det er dager vi er lykkelige, det er dager vi har det kjipt og så har vi de dagene som bare er ‘mhee’. Mhee dagene er dagene hvor ingenting spesielt skjer, vi går vår vante rutine og to dager senere sliter vi med å huske hva som skjedde denne dagen. For meg er mhee dagene de dagene jeg glemmer å tenke igjennom hva jeg er takknemlig for. Jeg må også være forsiktig med hvordan jeg stiller spørsmålet til meg selv. Hvis jeg spør meg selv “Hva er du lykkelig for?” så hører jeg det litt aggressivt, sarkastisk, Jante-lov aktig. Det er som å bli satt under press og jeg må komme på så-så mye for at det skal telle.

Når jeg spør meg selv “Hva er du takknemlig for?” kommer svarene lettere. Og for hver ting jeg kommer på blir jeg litt og litt gladere. Hvis du lurer på hvordan takknemlighet og lykke henger mer sammen, kan du lese tidligere onsdagsinnlegg: Lykke og takknemlighet henger sammen, Hva er du takknemlig for?,  og Det du søker, det du finner.

Det motsatte skjer når jeg blir frustrert på noe og jeg begynner å lete etter syndebukker. Og jeg har opplevd hvordan følelsen eskalerer når jeg deler følelsen med noen. La oss si at jeg var X frustrert på noe jeg syns var urimelig. Hvis jeg oppdager at noen andre også er frustrert på dette, blir jeg etterpå 4X frustrert på dette. Kommer en tredje og deler sin frustrasjon, føler jeg med enda mer rettferdig i mine følelser, og følelsen blir 16X. Fra å gå til noe som kanskje ikke er en stor ting, til å innse at andre også kjenner på dette, blir frustrasjonsårsaken større og større, ikke fordi problemet er større, men fordi flere kjenner på den.

Dessverre er det ikke lett å motstå dette. Før klarte jeg ikke motstå dette. Jeg hadde ingen verktøy for å endre tankerekken. Men det har jeg nå! Dette gjør jeg:

  1. Prøver å endre samtale-emne. Dette vil variere hvordan dette funker. Jeg har ved et par anledninger gitt beskjed at jeg ikke likte hvordan de baksnakket noen andre, som resulterte i at ingen snakket med meg (skal tro hva de snakket om?). Akkurat dette tar jeg ikke så ille opp, men jeg ble ikke direkte lykkelig der og da av det.
  2. Påpekt at det å klage gjør ting kjipere, og det vil være bedre å ta det opp med rett person (vedkommenes leder) og ikke alle andre. Funker kanskje 5 % av gangene. Andre ganger har jeg blitt fortalt at det å ignorerer problemer ikke gjør det bedre. Og det er sant. Da har jeg spurt hvordan det hjelper å snakke med meg om det.
  3. Innse at jeg ikke kan endre andre men kan endre hvordan jeg reagerer. Hvis jeg er en plass hvor jeg ikke kan gå, pleier jeg å tune samtalen ut, og har (i det siste) begynt å tenke på ting jeg er takknemlig for.

Så det jeg sier er at jeg har et nytt stoppskilt, som minner meg på å tenke på ting jeg er takknemlig for.

Stoppskilt som minner meg på å tenke på hva jeg er takknemlig for:

  1. Å skrive onsdagsinnlegget
  2. Lunsj
  3. Klage-samtaler

Og for å ha sagt det, noen klagesamtaler må vi ha for å kunne få et bedre fungerende liv. MEN hvis man ikke er villig til å bevege seg videre i fra klagingen og over til å finne løsninger, det er da det er et problem.

Oppgaven for deg, de neste fem minuttene etter du har lest dette: Hva er du takknemlig for i dag?

Jeg vil selv legge vekt på familie igjen. I helgen ble niesen min døpt og alle tanteungene mine var der og lekte sammen. Det å høre latter, gledeshyl og barnelek varmer et hjerte altså!

Ha en strålende flott, og uperfekt dag.

#takknemlighet #lykke #glede

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg