Tips i Fremdriftsrapport: Oppnå mål for 2019, januar

Setter vi oss mål, (og planlegger å faktisk gjennomføre de) er det viktig å sjekke status og fremdrift til tider. Nå er vi nesten halvveis i januar, så kanskje på tide å sjekke hvordan du ligger an? Selvfølgelig; Mål varer jo hele året men store mål krever først planlegging, så kanskje du kan begynne med det? La oss si at du har satt som mål å ha en fantastisk stor ferie i 2019. Sparer du nok penger til den? Trenger du noe vaksine eller utstyr som du ikke har regnet med utgiftene for? Hva er noen hoved-attraksjoner du vil oppleve mens du er der? Jeg vil ikke anbefale at du planlegger hele ferien på forhånd, bare fordi det vil jeg ALDRI gjøre. Men etter to sesonger å selge reisebilletter for de som skal fra Stavanger til Preikestolen skulle jeg ønske at folk kanskje gjorde litt research på hvilke værforhold og klær som egner seg på en fjelltur i dårlig vær.

Så har vi de målene som krever at du jobber jevnt og trutt med de. Som for eksempel å endelig begynne å trene litt mer. Hvordan ligger du an der? Flott?! Ok da. Kjempe bra. Jeg? hmm. Ganske bra. Har noen dager hvor det ikke er blitt gjort, og noen flere hvor det er gjort halvveis men generelt: Ganske greit. Mitt store tips for å holde de vanskelige målene, som for meg er å jevnlig trene (eller mosjonere) er å holde det gøy, tilgi deg selv ofte og vær forberedt på å starte på nytt (ofte). Jeg pleide å ha en tendens til å si ting som “Jeg skal trene dag X, Y og Z” (flere eller færre dager, dette har vært et mål mange ganger). Problemet er at jeg da også har låst meg. Jeg har ikke tillat fleksibilitet og med en gang jeg ikke gjennomførte treningen den dagen jeg skulle det, var rekken ødelagt og all motivasjon forsvant.

Til slutt er det viktig å feire deg selv, for selv om du kanskje av og til faller litt kort (og når jeg sier du, så mener jeg i hvert fall jeg), er det alltid noen småting du klarer. Kanskje du klarer forrige års mål kjempe bra i år? Og hvordan kan du feire målene? Kanskje skrive et blogginnlegg om det? Eller, hvis du ikke er meg som ønsker å skrive for å skryte av seg selv, så kan du kanskje skrive det i kommentarfeltet nedenfor? Da kan i hvert fall jeg skryte litt av deg. 🙂 For jeg ligger nokså greit an i målene mine:

I helgen som var nå hadde jeg middagsgjester og vi spilte brettspillet Escape room, the game. Vi klarte det ikke (uten hjelp av fasit, og en halvtime på overtid) men det var KJEMPE gøy. Så inviterte jeg mamma og pappa på restemiddag i går, som var utrolig koselig. Spesielt å kunne være den som kom med tilbudet og ikke bare tok. Pappa og jeg gikk også nøye igjennom kjøkkenet med målbånd og kom frem til et utgangspunkt for oppussingen. Så to fluer i en smekk! Den aktiviteten jeg skulle gjøre som gjorde at jeg traff nye folk, og som var skummel, er blitt enda skumlere! Av den enkle grunn til at jeg hadde funnet ut hvilken dag jeg skulle gå, for så å oppdage at de har byttet dag! Det er ikke på søndager lengre, men torsdager! Spør meg ikke hvorfor det er skumlere, men det er nå i hvert fall det. Kanskje fordi det nå er mer en realitet en enn teoretisk ide, for en aktivitet jeg kanskje hadde et lite håp ikke ville fortsette i år?

Nå er det din tur. Tenk deg igjennom målene dine, jeg planlegger å minne deg på de ofte, MINST to ganger i måneden. Og hvis det hjelper, skriv gjerne ned status og fremdrift i kommentarfeltet nedenfor!

Ha en strålende flott og uperfekt dag!

#mål #plan #status #fremdrift

2 kommentarer
    1. Ikke dumt å ta en runde og reflektere på hvordan det går med årets mål allerede nå. I januar er det jo så lett å tenke at «jeg starter i morgen»😉

      Enig med deg i at en må være raus med seg selv, og ikke for streng og stringent. Og å feire sine seire! Positiv forsterkning er bedre enn pisk. Samtidig kan det for meg funke å lage tydelige rammer også. Spesielt på områder som krever selvdisiplin. F.eks å si at jeg skal trene tirsdag og torsdag denne uka. Akkurat på trening skal jeg være litt strengere med meg selv enn jeg var i fjor😀

      Lykke til med målene dine!

      1. Siden det gikk så bra i fjor, kan du fint være litt strengere i år. Du har jo faktisk blitt litt bedre til å holde målene gående i løpet av året som var. Tusen takk for lykkeønskene, det trenger jeg (har allerede tatt en liten pause i treningen, etter et lite fall her om dagen).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg