Går du tom for viljestyrke eller er det en god unnskyldning?

Har du hørt at viljestyrke er begrenset og du derfor må planlegge å gjøre de viktigste, mest krevende, mest konsentrasjonsavhengige oppgavene på morgenen, fordi du ikke skal bruke opp viljestyrken din på små, uviktige oppgaver? Jeg vet jeg har hørt det og når jeg hørte det fikk jeg en slags; Aha! Det er derfor jeg spiser så mye mer sjokolade på kvelden (og det har ingenting med at det er på kvelden det er tilgjengelig). Derfor har jeg stått opp før kl 5 hver hverdag i tre år. Først for å trene, nå for å jobbe med blogg og Youtube. Jeg fortalte det til en bekjent og de var HØYST skeptisk. Jeg tror ‘beleilig’ var et ord de brukte. Med god grunn viser det seg. For når jeg begynte å se på selve forskningen, viser det seg at de jeg har hørt dette fra, har ignorert ALLE undersøkelser som går imot den opprinnelige forskningen. Det kan se ut som om dette er selvforfyllende profeti, hvor du (jeg?) bruker dette som en unnskyldning til å ta dårlige valg på slutten av dagen, og det derfor faktisk hinder meg selv. (Og kanskje deg?)

Et eksempel på hvordan unnskyldningen virker:

For halvannet år siden hadde jeg en periode hvor jeg sluttet å drikke Cola (Ja, jeg vet, jeg har begynt igjen 😭). Det var noen dager inn i progammet, og jeg vet dette, fordi jeg skrev om det. Jeg var på vei hjem fra en bursdag og jeg var småirritert på meg selv. Den dagen hadde jeg nemlig kjøpt to bøker på Amazon, noe jeg også hadde gjort tidligere den uken. To bøker, to dagene. Fire bøker på en uke har ikke vært normen for meg på tre år! Hvorfor klarte jeg ikke å stoppe meg selv fra å kjøpe disse bøkene? Så kom jeg på at viljestyrken var begrenset. Jeg kom på at disse to dagene var de to dagene jeg var på butikken og det var de to dagene jeg gikk forbi brusen å IKKE kjøpte noe. SELVFØLGELIG! Lettet lo jeg til for meg selv, og tenkte “Dette blir et bra innlegg”. Men sannheten er at det er et litt ubehagelig innlegg.

Teorien om viljestyrken er som følger: Med å bruke mye viljestyrke tidlig på dagen, har du mindre viljestyrke senere.

Forskningen: 

Det er gjort flere undersøkelser der folk fikk beskjed om å kontrollere seg selv på ulike måter: ikke spise kakene som sto på bordet, ikke reagere på en film de ser, bare trykke på en knapp når visse ordkombinasjoner kommer opp på skjermen. Så har de fått en ‘umulig’ oppgave etterpå og forskerne ser på hvor lang tid det tar før en gir opp. De som har måttet utøve viljekraft på forhånd, gir opp raskere. Forskere publiserte alt sammen, og folk trakk et lettet sukk! Det var derfor vi sliter med å si nei til sjokoladen, vinen, ølet på slutten av dagen. Eller som ble nevnt i boka jeg leste dette om første gangen: Dette forklarer hvorfor mektige menn ‘oftere’ sliter med utrohet på kveldene, etter en LANG dag med å ta mange viktige beslutninger… Ikke at det unnskyldte de! (som boken sa).

Problem med å gjenskape resultatet.

Det de oppdager nå er at de har problemer med å gjenskape resultatet og en som har gått igjennom tidligere forsøk, sier at det er viktige data som er utelatt for å kunne dra konklusjonen de har dratt. Det har kommet alternativer forklaringer på resultatene, blant annet at sukker er med på å styrke viljekraften, fordi den gir hjernen energi. Det er bare det at det tar lengre tid for sukkeret å bli tilgjengelig for hjernen, for at det skal kunne gi hjernen en boost!

Placebo-effekt?

Det som ble foreslått i artikkelen jeg leste, er heller at placebo-effekten spiller inn. Nemlig, for de menneskene som tror at viljestyrke er noe man har et begrenset mengde av hver dag, så har de begrenset villjestyrke. MEN for de menneskene som ikke tror på begrensningen, har den heller ikke. Og stemmer dette, er det min tro på at dette stemmer som har skadet meg selv. Jeg har brukt det som en unnskyldning til å bruke pengene, jeg har tillatt unnskyldningen, fordi jeg har vært flink tidligere på dagen. La du merke til at jeg ble lettet over forklaringen jeg kom på, lørdagskveld?

Den gang jeg jobbet med dette innlegget, var det på dette punktet jeg da kom på at jeg hadde vært på butikken en tredje gang den uka, uten å kjøpe brus, og det ble IKKE kjøpt en bok den kvelden. Her hadde jeg altså samlet sammen alle gode unnskyldninger, alt som støttet at jeg ikke selv var ansvarlig for min egen svakhet og ignorert alt som kanskje motbeviste en farlig tro. For hvis du ikke tar ansvar for dine egne handlinger, så kan du enkelt havne situasjoner som ikke er bra.

Kan du ikke høre den ruspåvirkede sjåføren: “Jo, jeg har hatt tre, kanskje fire glass med øl i ettermiddag, MEN det var så mange avgjørelser å ta på jobb i dag! Viljestyrken min er sliten, og derfor kjører jeg nå”.

Eller den utro-tatte personen: “Men kjære, du vet jeg har en stressende jobb! Det er derfor jeg var utro med [den] personen”….

Veien videre

Jeg skal ikke si at jeg i dag har lettere for å si nei til ting jeg ønsker meg. Bare se denne sommeren med all sjokolade jeg har spist. Og hvor mye brus jeg har begynt å drikke igjen. MEN jeg tar i hvert fall alt ansvaret selv. Det er ikke fordi jeg ‘tvinger’ meg opp tidlig på morgenen for å jobbe med bloggen/Youtube. Det er ikke fordi jeg akkurat denne dagen hadde en ekstra krevende oppgave på jobb, som krevde ekstra konsentrasjon og færre pauser. Det er ikke fordi jeg møtte mange fristelser og sa nei til 10 av de, og derfor ja til den 11. Det er til syvende og sist jeg som blir påvirket. Det er meg det går ut over.

Har du vært under oppfatningen av at viljekraften din ble svekket i løpet av dagen? Har det påvirket målene dine, om det er å trene mer, leve sunnere, bruke mindre penger eller annet? Del gjerne din historie nedenfor!

Dersom du ønsker å lese den ene artikkelen som jeg syns var mest hjelpsom, kan du finne den her. Du kan finne flere med å Google “Limited willpower” eller “willpower Limited Resource”

Ideen til dette innlegget ble først publisert i april 2018, men er omskrevet med oppdatert informasjon og ny struktur.

#psykologi #viljekraft #begrenset #mål #endring #vaner #unnskyldning #hinder #økonomi #helse #trening

9 kommentarer
    1. Jeg er også avhengig av å ha cola i huset. Regner på flaskene jeg har igjen, og kjøper mer. Jeg MÅ bare ha cola i huset… Jeg røyker også, så jeg eier nok lite viljestyrke ettersom jeg ikke grier å kutte ut cola og røyk…

    2. poesimylife: Jeg kan ikke si hva som gjorde utfallet når jeg sluttet. For jeg har vært ganske håpløst og tenkt med meg selv: Alle har uvaner, vær glad for at de ikke er verre. Jeg har vinglet mellom å ønske å slutte men ikke ha tro, til å vite at jeg egentlig ikke vil slutte. Helt plutselig, når jeg så at vanlig cola kostet 50 kr MER enn sukkerfri brus (som jeg heldigvis ikke syns smaker godt) ble jeg rett og slett sint! IKKE F*** at jeg skal betale SÅ mye penger! Og jeg er den som banner med å si F..FILLEREN! og Farsken! (Pappa er nordnorsk) Så det at et banneord faller inn automatisk selv nå to uker etterpå, viser bare hvor sterkt følelsen var!

    3. Jeg kjøper både røyk og cola i Sverige, og jeg får sjokk når jeg må kjøpe i Norge. Prisene er helt forferdelige…. Jeg banner også over prisene i Norge og jeg er ekte Trønder, fast jeg har bodd sør i mange år….
      Jeg tenker slik at noen laster må man ha. Jeg drikker sjelden alkohol, og jeg bruker ikke noe form for narkotika. Gøy å lese at du har tatt det nordnorske fra faren din hehehe.
      Gleder meg til å følge denne bloggen videre, da jeg allerede synes at du har en meget fin bloggside 🙂

    4. poesimylife: Skulle jeg dratt til Sverige hadde det blitt LITT dyrt. MEN de har hatt tilbud på ferjen fra Stavanger til Danmark, så det hadde jo selvfølgelig vært en mulighet. Det er ikke en mulighet jeg skal tenke for mye på, for da kommer suget! 😀 HAHA

      Tusen takk for komplementet, jeg skal ta meg tid til å lese bloggen din litt nøyere når jeg ikke er på jobb!

    5. Her er det bare 1 time med bil til grensa, så jeg bor meget nært 🙂
      Det er mye billigere for meg å handle i Sverige, enn i Norge, så de turene tar jeg gjerne. Vi drar ca. annenhver helg til Svinesund 🙂
      Takk for at du vil følge meg også.
      Kos deg masse på jobben. Ønsker deg en fin dag <3

    6. Jeg gjetter på at mengden brus/cola jeg får i meg i løpet av året er maks 2 liter. Med sukker..jeg misliker kunstig søtsmak noe sinnsykt. Det gjelder alle produkter med den slags søtstoff…blir småkvalm av smaken. Noen lukter ille også. Fun Light saft? Fyttigrisen! At den kan brukes til å utrydde maurtuer i hagen og også anvendes av skadedyrfirmaer av den grunn, bør være advarsel nok.
      Spiste nok en del sjokolade før i tiden, men nå er det svært sjeldent. Akkurat det skyldes nok at jeg ikke tåler den særlig bra lenger..(lucky me? ).
      Jeg kan uansett tro veldig på at viljestyrken avtar mot kvelden..det er jo da man begynner å gumle og spise, enten man er sulten eller ei. Jeg er absolutt sånn. Må passe på hva jeg stapper i meg pga det.

      1. Du er heldig som ikke er så fristet av brus! Det går jo rett på viljestyrken min, men akkurat nå, 7 min før lunsj, har jeg veldig lyst på noe digg.

        Det at vi gjør ting lettere på kvelden, tror du ikke det har mer med at vi er sliten, i stedet for det at vi har tatt for mange avgjørelser i løpet av dagen? Tror du at du vil være mer fristet til å ‘gumle og spise’ etter en dag hvor du, for eksempel, har vært på et kjøpesenter og ikke handlet noe du hadde lyst på, enn om du har vært på en fjelltur hele dagen?

    7. Jeg er også en person som har lett for å lage meg dårlige vaner. Mine store laster er pepsi max og sjokolade. Det skal veldig lite til for at jeg lager meg en vane der pepsi max drikkes dagen lang og at sjokoladen kommer ut av skapet når barna har lagt seg.. Dette er jo vaner som ikke er bra verken for meg eller lommeboka.. I perioder er jeg flink, og kutter begge deler. Så skjer livet, jeg er trøtt sliten, kanskje litt lei meg, grubler på noe.. Og så er jeg tilbake til dårlige vaner. På kvelden tenker jeg, i morgen skal jeg være flink igjen, men så skjærer det seg.. Jeg har ikke tenkt så mye på at det er viljestyrken som det er noe i veien med. For meg som dessverre gjerne vil ha alt på stell og gjerne perfekt, er utfordringen at når jeg feiler på en liten ting (F eks tar en bit sjokolade på jobb) gir jeg fullstendig opp og fortsetter å ta dårlige valg videre utover dagen. I stedet for å tenke at pytt pytt, nå fortsetter jeg med gode valg.. Dette er noe jeg jobber masse med nå. At ikke alt trenger å være perfekt hele tiden, men at bra nok er nettopp bra nok 😊

      1. For meg er disiplinen det som er viktig for gode vaner. Akkurat som du er inne på nå. Det er ikke det at jeg har sagt ‘nei’ så lenge, det er det at jeg har plutselig sagt ‘ja’ og har jeg sagt ja en gang, sier jeg det gjerne igjen. Derfor er det enkelte ting jeg bare er ekstra disiplinert med, som jeg ikke gjør, av frykt for at vanen kommer.
        Kjøpe ting på kreditt for eksempel, uten at jeg har pengene akkurat nå. Selvfølgelig kan jeg regne meg frem til at jeg får lønn og derfor får betalt det tilbake igjen innen ‘fristen’, og selv om det går de fleste gangene, frykter jeg den gangen det kanskje ikke går og jeg begynner å skli ut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg